Blogarchívum

A Duruzsol az erdő című lemez elkészülésének rögös útja


1.rész

A Duruzsol az erdő című mesemusical zenei anyagának felvétele 2015. áprilisában kezdődött. Tapolczai Attila barátommal és tanítványommal egy tavaszi napon éjszakába nyúlóan rögzítettük a klasszikus, elektromos és basszusgitár hangszerek sávjait. 
A lemezen szereplő 22 dalból 4 kivételével minden gitár és basszus sávot felvettünk “egyszusszra”. A dalok rögzítésének sorrendje zeneileg alaposan kidolgozott rendezői felkészülést igényelt az összetett hangszerelés miatt. 
Mivel túlnyomó részben klasszikus gitár köré épülnek a zenei témák és gondolatok, ezért szinte minden dal esetében először a zene magját alkotó hangszerekkel kellett kezdeni. 


Megjelenik a négyszólamú vegyes kórus

Sok helyen megjelenik a dob, színeznek a szimfonikus hangszerek, díszít az elektromos gitár és nem utolsó sorban a főének mellett gyakran megjelenik a négyszólamú vegyes kórus. 

Az első promóciós felvétel

2013. márciusában  promóciós célból készítettünk egy bemutató felvételt. Hat dalrészlet kombinálásával hoztunk létre egy közel 5 perc hosszú bemutató zenei anyagot. Ezen a felvételen Lajtavári Dóri, Csordás Levente és Tapolczai Attila angol nyelvű éneke hallható. A fordítást szövegíró szerzőtársam, Farkas Csaba készítette a kiválasztott dalrészletekből és költséghatékonyság miatt ezen a felvételen minden hangszert magam játszottam fel. 


Említettem már, hogy az egész kompozíció zenei anyagának magját a klasszikus gitár alkotja, ezért rendkívül fontos volt próbafelvételeket készíteni, hogy a megfelelő hangszerhez a megfelelő mikrofont megtalálhassuk. 
Számtalan próbafelvételt készítettem itthon, illetve Attilával több mikrofonos beállítást is kipróbáltunk, mire eljutottunk a kívánt hangzásig. 

A Camps hangverseny gitár

2013. szeptemberében egy tanítványomtól megvásároltam egy hangverseny szériájú Camps márkájú klasszikus gitárt és végre úgy éreztem, hogy kezd összeállni a kép. Eldöntöttem, hogy belevágok a lemez elkészítésének megtervezésébe. 
Még több próbafelvételt készítettem a dalok rögzítése előtt, mert nem utolsósorban az volt a szándékom, hogy a gitár szólamokat a dal elejétől egészen a végéig és lehetőleg egyszerre, nem darabolva játsszam fel. 

Dinamika, lüktetés

A stúdiózás során ma már sok minden lehetséges. “Könnyen” lehet javítani, vágni vagy akár másolni is zenei részeket. A dinamikát és a lüktetést viszont nekünk előadóknak kell kifejezni, óvni és megtartani. Az emberi érzés helyettesítésére nincs digitális eszköz vagy program.  
Elkezdtem nagy lendülettel foglalkozni Csabával együtt a dalok szövegeivel és a darab történetének felépítésével. 

Sikeres pályázat

A cél eléréséhez közelebb kerültem, miután támogatást nyertem az NKA által meghirdetett felvételkészítési pályázaton. Az összeg ugyan nem volt elegendő a teljes zenei anyag elkészítésére, de végre elindulhatott a folyamat. 

Tíz fantasztikus zenésszel a stúdióban


2015. május 16-ra sikerült megszerveznem egy dátumot a Tom-Tom stúdió újpesti stúdió termébe és tíz fantasztikus zenésszel (https://www.duruzsolazerdo.hu/p/duruzsol-az-erdo-lemez.html) egy napra beköltöztünk a stúdióba, hogy rögzíthessük a vonósnégyes, valamint a fuvola, klarinét, fagott, kürt, trombita és szaxofon hangszerek szólamait. 
Ehhez azonban előbb még el kellett készülni a zene magját alkotó gitárok, valamint a basszusgitár és a dob hangszerek feljátszásával.




A magyar dobklasszis


Ahogyan korábban említettem, Attilával kezdtünk és 2015. áprilisában feljátszottam a húros-pengetős hangszerek szólamait és május első hetében pedig barátommal, a magyar dobklasszis Pálmai Zoltánnal folytattuk. 
Zoli két estébe nyúló alkalommal, hihetetlen munkabírással és zenei alázattal dobolta fel a lemezen szereplő valamennyi dobszólamot az alaposan kidolgozott szólamkottából. 
A dob sávokat a Tom-Tom stúdióban rögzítettük Kölcsényi Attila hangmérnök segítségével.


Nehézségek

A Duruzsol az erdő mesemusical zenei anyagából 2015. tavaszán a hangszerek jelentős részét sikerült rögzíteni, de ezek után sajnos előre nem tervezett több évnyi szünet következett. Kerestem a megfelelő énekeseket és gyűjtöttem a pénzt a további lépésekhez. 
Összesen 9 szólóénekesre volt szükség és legalább egy 8 tagú vegyes kórusra ahhoz, hogy a kívánt hatást és hangszínt megtaláljam, illetve elérhessem. Hátra volt továbbá még néhány hangszeres szólam feljátszása.


Leállt a gépezet

A helyzetet az sem segítette, hogy idő közben a szerzőtársam több évre külföldre költözött a családjával és még jobban elterelődött a figyelem az alkotásról. Nagyon lelassult a lemez elkészítésének folyamata és szinte teljesen megállt a gépezet. 
Megpróbálkoztam még egy pályázattal, sajnos eredménytelenül. Számoltam, gyűjtögettem, szervezkedtem, de nem akart összejönni semmi. 

Nehézkessé vált az együttműködés

Attilával, a hangmérnök barátommal is nehézkessé vált az együttműködés a külföldi élete miatt.
A dalokat, illetve a zenét úgy próbáltam “életben” tartani, hogy klasszikus átiratokat készítettem a műből kamarazenei formációk számára és többször beépítettem bizonyos dalokat a különféle zenei témakörökbe a tanítványaim számára. 



Próbatétel

2018. áprilisában megpróbáltam három énekes zenésztársammal és barátommal elkészíteni néhány dal szólóját, köztük a címadó dalt is, de ebben a munkafázisban egyértelműen kiderült, hogy talán a legnehezebb “próbatétel” következik. 

Tanulópénz

A felvétel készítésnek ez a szakasza sajnos nem hozott maradandó eredményt, azonban rendkívül hasznos tanulópénznek bizonyult.

Új zenei alkotás

Egy igazán képzett zenész szinte mindent lejátszik a pontosan megírt és nagy gonddal elkészített kottából, viszont az új zenei alkotás számára is ismeretlen. 
Nem tud támaszkodni semmilyen hangfelvételre, csak a belső hallására és a szerző elképzeléseire. Még a legképzettebb hangszeres előadó és énekes is kezdetben óvatosan közelít meg és interpretál minden olyan zenét, amely számára ismeretlen.
Rá kellett jönnöm és nagyobb figyelemmel kellett alkalmazkodnom a kialakult helyzethez, hogy minden énekessel át kell beszélnem az éneklés stílusát, a dalnak a történetben elfoglalt helyét és az általa énekelt szereplő karakterének fontosabb jellemvonásait. 
Ez a helyzet rendkívül érdekes és izgalmas munkafolyamatot eredményezett. 


A dalszöveg értehősége


Fontos továbbá figyelembe venni, hogy a vokális darabok esetében, főleg, ha gyerekeknek is szól, nagyon érthetően kell formálni, illetve énekelni a dalszöveget, hogy a hallgatóság számára teljes mértékben követhető legyen a tartalom és a mondanivaló. 



A Duruzsol az erdő című lemez elkészülésének rögös útja

1.rész A Duruzsol az erdő mesemusical zenei anyagának felvétele 2015. áprilisában kezdődött. Tapolczai Attila barátommal és tanítványo...